תכנית "שמיים כחולים" שמספרה 4704 מאושרת מסלול ירוק בגפ"ן תחת סל מענים פדגוגיים ורגשיים, הינה תכנית שמטרתה הקניית כלים להתמודדות עם רגשות באמצעות יוגה ומיינדפולנס. התוכנית פועלת בבתי ספר במסגרת סדנה של 10 מפגשים או תכנית שנתית. הפעילות מתאימה לילדים מכיתה א' עד סוף חטיבה וניתנת להפעלה במסגרת קבוצתית או כיתתית.
תכנית "שמיים כחולים" פועלת בפריסה ארצית ואלפי תלמידים מדי יום כבר משתמשים בכלי השיטה בהצלחה.
נלמד כיצד הנשימה משפיעה על המצב הרגשי והפיזי וכיצד נוכל להשתמש בה בכדי לווסת רגשות, להתמקד ולייעל את התגובות שלנו לסיטואציות שונות.
תרגול תנועות יוגה מעניק לנו רוגע, ערנות ושיפור מצב הרוח.
מודעות היא כוח וכלי חשוב לוויסות רגשות והתנהלות עצמית יעילה.
כל רגש הוא תקין וזכותנו להרגיש אותו.
נלמד על רצף אירוע – פרשנות – רגש - תגובה (מודל אפר"ת).
לרוב כשאנו חווים אירוע שלילי, מתעוררות לאחריו מחשבות שליליות אוטומטיות. אנו נלמד כיצד להתמודד עם המחשבות הללו וכיצד לשנות אותם.
נלמד על החלקים השונים האחראים לפעולת הברח או הילחם וכיצד אנו לעתים יכולים למצוא עצמנו מאבדים שליטה.
נלמד לנהל שיח מקדם וקשוב.
למידה כיצד לפתור בעיות ולנהל משא ומתן בדרך יעילה תאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם קשיים ומערכות יחסים.
נלמד כיצד הנשימה משפיעה על המצב הרגשי והפיזי וכיצד נוכל להשתמש בה בכדי לווסת רגשות, להתמקד ולייעל את התגובות שלנו לסיטואציות שונות.
תרגול תנועות יוגה מעניק לנו רוגע, ערנות ושיפור מצב הרוח.
מודעות היא כוח וכלי חשוב לוויסות רגשות והתנהלות עצמית יעילה.
כל רגש הוא תקין וזכותנו להרגיש אותו.
נלמד על רצף אירוע – פרשנות – רגש - תגובה (מודל אפר"ת).
לרוב כשאנו חווים אירוע שלילי, מתעוררות לאחריו מחשבות שליליות אוטומטיות. אנו נלמד כיצד להתמודד עם המחשבות הללו וכיצד לשנות אותם.
נלמד על החלקים השונים האחראים לפעולת הברח או הילחם וכיצד אנו לעתים יכולים למצוא עצמנו מאבדים שליטה.
נלמד לנהל שיח מקדם וקשוב.
למידה כיצד לפתור בעיות ולנהל משא ומתן בדרך יעילה תאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם קשיים ומערכות יחסים.
לכישורי וויסות רגשיים יש חשיבות גדולה מאוד לרווחת ואיכות החיים של הילדים (כעת ובהתבגרותם) מבחינת:
ילד שאינו מסוגל לווסת את רגשותיו וחווה התקפי זעם מעמיס קשיים על יחסי הורה-ילד.
קושי בוויסות רגשות מוביל להתנהגויות לא חיוביות כגון כעסים, תוקפנות, התכנסות פנימה או חרדה המפריעים לקבלתו ע"י הסביבה. לילד כזה קשה יותר ליצור ולשמר על קשרים חברתיים.
יכולות וויסות רגשי הם מנבא חזק לביצועים אקדמיים. ניהול רגשות טוב מאפשר לילד להתמקד בלימודים במקום להיות תקוע בחרדה. לילדים אלה יש תשומת לב טובה יותר ויכולות פתרון בעיות טוב יותר.
כישורי וויסות רגשי מאפשרים לילדים להיות בעלי עמידות למצוקה נפשית. בעיות נפשיות רבות מקושרות לבעיות בוויסות הרגשי בילדות.
ילדים המסוגלים לנהל נכון את רגשותיהם הם מאושרים יותר ושלווים יותר.
וויסות רגשות יכול להיות החלק המאתגר ביותר בהתפתחות הרגשית של ילדים. ילד חייב להיות מסוגל לווסת רגשות רבים בסיטואציות מחיי היום יום. ילדים יחוו קשיים בוויסות רגשות והתנהגויות בזמן שהם לומדים כישורים אלה.
לדוגמה, ילד יכול לחוות קשיים להמתין לתורו או להירגע לאחר התקף זעם.
לרוב קל לזהות התנהגויות אלה ומבחינים בהם בקלות. אלה התנהגויות הרסניות והם דורשות תשומת לב מהורים, סגל בית הספר ומבוגרים אחראים אחרים. ילדים המפגינים התנהגויות אלה חווים קשיים בוויסות הרגשות וההתנהגות שלהם ונוטים להגיב באימפולסיביות באמצעות הרבצה, צעקות ובכי חסר שליטה. כשזה קורה, הילד זקוק לעזרת הסביבה להירגע ולחזור לאיזון.
אלה התנהגויות שיותר קשה להבחין בהם מאחר והן מופנות פנימה ולעתים לא מושכות תשומת לב מהסביבה. ילד המפנה את הרגשות שלו פנימה עדיין חווה רגשות עזים, אבל שומר אותם בפנים במקום להביע אותם. דוגמה אחת היא ילד אשר נופל ונפגע בצורה קשה אבל לא בוכה או מבקש עזרה. במצב כזה הילד זקוק לאחרים בכדי לדעת כיצד להביע נכונה את רגשותיו.
באופן כללי, ילדים המתקשים לווסת את רגשותיהם מוצאים קושי לאזן את רמות החרדה ולחץ שלהם והם נמצאים במצב של "ON" או "OFF". במצב כזה הם מתקשים לחזור לאיזון בעצמם. כאשר רמות הלחץ של הילד במצב של ON, הם מוטרדים בקלות ונוטים להפנות החוצה את ההתנהגות שלהם (בכי חסר שליטה או התפרצות של הכאות). וכאשר במצב של OFF, ילדים נוטים לדכא רגשות, נשארים מוטרדים לפרק זמן ארוך יותר ומפנים את ההתנהגות שלהם פנימה (הימנעות מאנשים אחרים ולא מבקשים עזרה).