תכנית לבתי ספר

תכנית "שמיים כחולים" מאושרת משרד החינוך ומספרה 4704. התכנית שמטרתה הקניית סל כלים להתמודדות עם רגשות פועלת בבתי ספר במסגרת סדנא של 10 מפגשים או תכנית שנתית. הפעילות מתאימה לילדים מכיתה א' עד סוף חטיבה וניתנת להפעלה במסגרת קבוצתית או כיתתית.

תכנית "שמיים כחולים" פועלת בפריסה ארצית ואלפי תלמידים מדי יום כבר משתמשים בכלי השיטה בהצלחה. 

הנה מה שהילדים עצמם אומרים

הרשמו לסדנאות

נושאי השיעורים

1. נשימה

נלמד כיצד הנשימה משפיעה על המצב הרגשי והפיזי וכיצד נוכל להשתמש בה בכדי לווסת רגשות, להתמקד ולייעל את התגובות שלנו לסיטואציות שונות.

2. תנועה

תרגול תנועות יוגה מעניק לנו רוגע, ערנות ושיפור מצב הרוח.

3. קשיבות

מודעות היא כוח וכלי חשוב לוויסות רגשות והתנהלות עצמית יעילה.

4. זיהוי וקבלת רגשות

כל רגש הוא תקין וזכותנו להרגיש אותו.

5. מודל זיהוי רגשות

נלמד על רצף אירוע – פרשנות – רגש - תגובה (מודל אפר"ת).

6. מחשבות שליליות

לרוב כשאנו חווים אירוע שלילי, מתעוררות לאחריו מחשבות שליליות אוטומטיות. אנו נלמד כיצד להתמודד עם המחשבות הללו וכיצד לשנות אותם.

7. מנגנון ברח והגן והתמודדות עם חרדה

נלמד על החלקים השונים האחראים לפעולת הברח או הילחם וכיצד אנו לעתים יכולים למצוא עצמנו מאבדים שליטה.

8. יעילות בין אישית

נלמד לנהל שיח מקדם וקשוב.

9. פתרון בעיות

למידה כיצד לפתור בעיות ולנהל משא ומתן בדרך יעילה תאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם קשיים ומערכות יחסים.

10. סיכום וקבלת תעודות

1. נשימה

נלמד כיצד הנשימה משפיעה על המצב הרגשי והפיזי וכיצד נוכל להשתמש בה בכדי לווסת רגשות, להתמקד ולייעל את התגובות שלנו לסיטואציות שונות.

2. תנועה

תרגול תנועות יוגה מעניק לנו רוגע, ערנות ושיפור מצב הרוח.

3. קשיבות

מודעות היא כוח וכלי חשוב לוויסות רגשות והתנהלות עצמית יעילה.

4. זיהוי וקבלת רגשות

כל רגש הוא תקין וזכותנו להרגיש אותו.

5. מודל זיהוי רגשות

נלמד על רצף אירוע – פרשנות – רגש - תגובה (מודל אפר"ת).

6. מחשבות שליליות

לרוב כשאנו חווים אירוע שלילי, מתעוררות לאחריו מחשבות שליליות אוטומטיות. אנו נלמד כיצד להתמודד עם המחשבות הללו וכיצד לשנות אותם.

7. מנגנון ברח והגן והתמודדות עם חרדה

נלמד על החלקים השונים האחראים לפעולת הברח או הילחם וכיצד אנו לעתים יכולים למצוא עצמנו מאבדים שליטה.

8. יעילות בין אישית

נלמד לנהל שיח מקדם וקשוב.

9. פתרון בעיות

למידה כיצד לפתור בעיות ולנהל משא ומתן בדרך יעילה תאפשר לנו להתמודד טוב יותר עם קשיים ומערכות יחסים.

10. סיכום וקבלת תעודות

התכנית בנויה כך שהילדים לומדים לזהות את הרגשות שלהם, לאפשר את קיומם,
לדעת כיצד לנהל אותם נכון וכיצד להגיב למצבים שונים בדרכים היעילות עבורם.
הם מקבלים כלים מגוונים אשר יכולים להשתמש בהם בכל סיטואציה כגון נשימות,
תרגול רצפי יוגה, דמיון מודרך, מחשבות חיוביות ועוד.

לכישורי וויסות רגשיים יש חשיבות גדולה מאוד לרווחת ואיכות החיים של הילדים (כעת ובהתבגרותם) מבחינת:

מערכות יחסים משפחתיות

ילד שאינו מסוגל לווסת את רגשותיו וחווה התקפי זעם מעמיס קשיים על יחסי הורה-ילד.

מערכות יחסים עם חברים

קושי בוויסות רגשות מוביל להתנהגויות לא חיוביות כגון כעסים, תוקפנות, התכנסות פנימה או חרדה המפריעים לקבלתו ע"י הסביבה. לילד כזה קשה יותר ליצור ולשמר על קשרים חברתיים.

ביצועים אקדמיים

יכולות וויסות רגשי הם מנבא חזק לביצועים אקדמיים. ניהול רגשות טוב מאפשר לילד להתמקד בלימודים במקום להיות תקוע בחרדה. לילדים אלה יש תשומת לב טובה יותר ויכולות פתרון בעיות טוב יותר.

בריאות נפשית

כישורי וויסות רגשי מאפשרים לילדים להיות בעלי עמידות למצוקה נפשית. בעיות נפשיות רבות מקושרות לבעיות בוויסות הרגשי בילדות.

רווחה אישית

ילדים המסוגלים לנהל נכון את רגשותיהם הם מאושרים יותר ושלווים יותר.

כיצד באים לידי ביטוי קשיי וויסות רגשי?

וויסות רגשות יכול להיות החלק המאתגר ביותר בהתפתחות הרגשית של ילדים. ילד חייב להיות מסוגל לווסת רגשות רבים בסיטואציות מחיי היום יום. ילדים יחוו קשיים בוויסות רגשות והתנהגויות בזמן שהם לומדים כישורים אלה.
לדוגמה, ילד יכול לחוות קשיים להמתין לתורו או להירגע לאחר התקף זעם.

התנהגויות הבאות לידי ביטוי באופן חיצוני
התקפי זעם, מכות, לא להקשיב להוראות מבוגרים, יריקות, שכיבה על הקרקע.

לרוב קל לזהות התנהגויות אלה ומבחינים בהם בקלות. אלה התנהגויות הרסניות והם דורשות תשומת לב מהורים, סגל בית הספר ומבוגרים אחראים אחרים. ילדים המפגינים התנהגויות אלה חווים קשיים בוויסות הרגשות וההתנהגות שלהם ונוטים להגיב באימפולסיביות באמצעות הרבצה, צעקות ובכי חסר שליטה. כשזה קורה, הילד זקוק לעזרת הסביבה להירגע ולחזור לאיזון.

התנהגויות הבאות לידי ביטוי באופן פנימי
דאגה, חרדה, עצבות, הופך מוטרד בקלות, הסתגרות פנימה מפעילות חברתית, התרחקות מהורה או סגל בית ספר.

אלה התנהגויות שיותר קשה להבחין בהם מאחר והן מופנות פנימה ולעתים לא מושכות תשומת לב מהסביבה. ילד המפנה את הרגשות שלו פנימה עדיין חווה רגשות עזים, אבל שומר אותם בפנים במקום להביע אותם. דוגמה אחת היא ילד אשר נופל ונפגע בצורה קשה אבל לא בוכה או מבקש עזרה. במצב כזה הילד זקוק לאחרים בכדי לדעת כיצד להביע נכונה את רגשותיו.

באופן כללי, ילדים המתקשים לווסת את רגשותיהם מוצאים קושי לאזן את רמות החרדה ולחץ שלהם והם נמצאים במצב של "ON" או "OFF". במצב כזה הם מתקשים לחזור לאיזון בעצמם. כאשר רמות הלחץ של הילד במצב של ON, הם מוטרדים בקלות ונוטים להפנות החוצה את ההתנהגות שלהם (בכי חסר שליטה או התפרצות של הכאות). וכאשר במצב של OFF, ילדים נוטים לדכא רגשות, נשארים מוטרדים לפרק זמן ארוך יותר ומפנים את ההתנהגות שלהם פנימה (הימנעות מאנשים אחרים ולא מבקשים עזרה).

שלח הודעה
שלום, אני שמחה שאת/ה מעוניינ/ת בתוכנית ״שמיים כחולים״.
לחץ על אייקון ״שלח הודעה״ להתחלת התכתבות.
Powered by