לגדול היום קשה יותר מאשר כשאני הייתי ילדה. ילדים וצעירים היום עומדים מול מתחים ואתגרים חדשים. העולם היום הוא מבלבל, ממכר, פועל און ליין 24 שעות והילדים צריכים יותר כלים ותמיכה מאי פעם.
אני מאמינה שבתי הספר הם הרבה יותר מרק מרכזי למידה. הם צריכים ויכולים לספק המון תמיכה, לחזק רגשית את הילדים ובכך למנוע התפתחות של מחלות רגשיות. אולם, בכדי שבתי הספר יצליחו לעזור לילדים, יש לשים למידה עיונית בקו אחד עם רווחה רגשית.
מגיע לילדים חינוך מצוין שמכין אותם גם אקדמית וגם רגשית לאתגרים שיעמדו מולם לא רק בכיתות לאורך תקופת לימודיהם, אלא גם לעולם שהם יכנסו אליו כאשר יסיימו.
תכנית שמיים "שמיים כחולים" נוצרה בכדי להעניק לילדים את היכולת לזהות ולקבל את הרגשות שלהם ואת הכלים להתמודד אתם ביעילות בסיטואציות משתנות. אני יודעת שלרווחה רגשית צריך להיות מקום בבתי הספר ואני פועלת בכדי להוביל לכך. כל צעד שנעשה בכיוון יוביל לשיפור עבור הילדים של כולנו.
תמיכה בילדים באמצעות תכנית מסודרת תעניק להם חוסן רגשי, תעזור להם להתמודד עם מצוקות וקשיים ויכולה אף למנוע התפתחות בעיות נפשיות עתידיות. בתי ספר חייבים לקחת תפקיד מרכזי בהפיכת שאיפה זו למציאות.
רווחה רגשית
ישנן דרכים רבות להגדיר רווחה. עבור מסמך זה, הגדרתי "רווחה רגשית" לפי הפירוש הרחב והמקובל של ארגון הבריאות העולמי לבריאות נפשית – "בריאות נפשית מוגדרת כמצב של רווחה שבו כל אדם מגשים את הפוטנציאל שלו, יכול להתמודד עם הלחצים הנורמליים של החיים, יכול לעבור בצורה פרודוקטיבית ויכול לתרום לקהילה שלו".
תפקיד בתי הספר
במשך שנות החינוך שלהם, ילדים מבלים מעל 7800 שעות בבתי הספר. עם כמות כזו של שעות בכיתה, בתי הספר מספקים סביבה אידאלית לקידום רווחה רגשית וזיהוי שינויים התנהגותיים וסימנים למצוקה נפשית. כישורים רגשיים ודרכי התמודדות שהילדים ילמדו בכיתה יכולים לעזור להם לפתח עמידות ולקבוע דפוס התנהגות לאיך יתמודדו עם אתגרים בבגרותם לאורך החיים.
רווחה רגשית היא אינדיקטור ברור להצלחה אקדמאית וסיפוק עצמי בהמשך החיים. מחקרים מראים כי תכניות רווחה רגשית בבתי ספר יכולים להוביל לשיפורים משמעותיים לא רק בבריאות הנפשית של הילדים אלא גם בפיתוח כישורים חברתיים ורגשיים והפחתה של התנהגות אנטי חברתית בכיתה והתנהגות בריונית.
בנוסף, ישנן ראיות ברורות שרווחה רגשית היא מנבא עיקרי להישגים אקדמיים והצלחות בהמשך החיים. מחקר בינלאומי שנערך ע"י ה – OECD, הראה מתאם בין רווחה רגשית והצלחה בבית הספר. הנתונים הראו כיצד יכולות התלמידים להתמודד עם רגשותיהם יכולים לתמוך או לפגום בלמידה שלהם, ההשתתפות האקדמאית שלהם, מוסר העבודה, מחויבות ולבסוף ההצלחה הכוללת בבית הספר. יכולות חברתיות ורגשיות נמצאו גם כגורם משפיע יותר משמעותי להצלחה אקדמאית מאשר IQ.
אולם, למרות המידע הקיים וההטבות של תכניות רווחה רגשיות, מערכת החינוך כיום אינה מאוזנת. ישנו דגש על הישגים אקדמיים ולא מספיק מיקוד בקידום רווחתם הרגשית של התלמידים.
שנות בית הספר הן קריטיות להתפתחות בריאות נפשית תקינה
שנות בית הספר הן המפתח לפיתוח כישורים חברתיים ורגשיים והתנהגויות תקינות. תקופה זו בונה את דפוס ההתנהגות לכיצד האדם הצעיר יתמודד עם האתגרים הניצבים מולו ומה תהיה רווחתו הרגשית לכשיתבגר. אנו יודעים כי חלק מהאבחנות הרפואיות בבגרות מתייחסות ישירות לחוויות שליליות בילדות ולכן ישנה חשיבות גדולה לפעילות מניעה וחיזוק החוסן הרגשי של הילדים בזמן זה.
מחקרים מראים לנו כי ילדים החווים קשיים רגשיים הם בעלי סיכויים נמוכים יותר מאשר חבריהם להצליח בלימודים ובעלי סיכוי גבוה יותר להיעדרויות מבית הספר והסתבכות עם חברים והחוק.
ישנן ראיות הולכות וגוברות לאפקטיביות של גישות מבוססות בית ספר לתמיכה ברווחה רגשית. בנוסף, בתי ספר משחקים תפקיד חשוב באספקת סביבה בטוחה לילדים פגיעים שעלולים לחוות קשיים במסגרת הביתית.
מחקרים מראים שיוזמות לתמיכה בבריאות הרגשית בבתי ספר יכולות להוביל לשיפורים בחוסן הרגשי של ילדים, כישורים חברתיים ורגשיים והפחתה בהתנהגות אנטי סוציאלית בכיתה, חרדה, דיכאון ובריונות. כמו כן, כפי שתואר מעלה, התמקדות ברווחת התלמידים גם הוכיחה כמיטיבה לתוצאות האקדמאיות הכלליות. גישות כלל בית ספריות הן הכי אפקטיביות ומשפרות לא רק את רווחת התלמידים אלא גם צוות בית הספר יחדיו.
לפרטים נוספים על התכניות השונות של שמיים כחולים אנא צרו קשר –
[contact-form-7 id="314" title="שורת צור קשר"]