קשיבות

בפשטות, הכוונה היא להבחין מה קורה ברגע הנוכחי ומכאן אנו לומדים את היכולת לעצור ולהגיב ממקום יודע ולא ממקום רגשי. ניתן ליישם טכניקה זו בכל פעילות במהלך היום מתרגול יוגה, לצביעה ומשחק ועד הליכה בפארק.

אבי שיטת המיינדפולס, מגדיר אותה כ –

"דרך לשים לב, באופן מכוון ולא שיפוטי, לרגע הנוכחי" – ג'ון קבט-זין.

כלומר, לשים לב ל –

תחושות הגוף – האם מרגישים דפיקות לב מואצות, חום בכפות הידיים או פרפרים בבטן.

חושים – מה רואים מסביב, טעמו של פרי, ריח הפריחה, שומעים את קול ציוץ הציפורים ומרגישים את הקור של הקרח.

רגשות – האם אני שמחה, מרוגזת או גאה.

מחשבות – אילו מחשבות עוברות לי בראש.

כששמים לב למה שקורה עכשיו, אנו לומדים להתמקד ולשפר את תשומת הלב ומתחדדת היכולת להתמודד עם רגשות, להירגע כשעצובים, מתוסכלים או כועסים ולהגיב ממקום מודע.

 

מהי מטרת תרגול קשיבות?

"בין גירוי לתגובה, ישנו חלל. בחלל הזה שוכנים החופש שלנו והכוח לבחור את התגובה שלנו. בתגובה שלנו שוכנים הצמיחה האישית והחופש שלנו" – ויקטור פרנקל

אנשים, ובעיקר ילדים ובני נוער, נוטים לתגובתיות. כלומר, כשאומרים לנו משהו שאנו לא אוהבים לשמוע, אנו ישר מגיבים. התגובה היא ללא מעצורים ומהצד הרגשי שלנו. בפעמים רבות אנחנו אומרים משהו או מגיבים בדרך שאנחנו מתחרטים עליה. קשיבות מאפשרת לנו לשים מרחק מסוים בין הרגש לתגובה. החלל הזה נותן לנו את האפשרות לעצור, לנשום ולקבל החלטות מהמקום של האני היודע שלנו. ככה אנו מפתחים מודעות עצמית, איזון רגשי ושליטה עצמית בדחפים.

 

הטבות תרגול קשיבות:

הטבות בתחום הנפש –

  • שליטה עצמית מוגברת ויכולת ויסות עצמי
  • ניהול רגשות גדולים
  • יכולת התאוששות מהירה מחוויות
  • הגברת חמלה, סבלנות ואמפתיה
  • יכולת מוגברת להגיב ממקום יודע לעומת ממקום רגשי

הטבות בתחום המוח והלימוד –

  • שיפור קשב וריכוז
  • שיפור זיכרון עובד וזיכרון חזותי מרחבי
  • הפחתה של חומר אפור במוח המפחיתה לחץ וחרדה