7 פעילויות קשיבות בטבע

לדעתי אחד הדברים שהכי חסרים בימינו לילדים זה זמן בטבע. הילדים היום כלואים מול מסכים – טלוויזיה, טאבלט, פלאפונים, מחשבים והם

מבלים את רוב הזמן או במסגרות חינוכיות או בבתיהם. אני זוכרת בילדותי שהיינו מסתובבים בשדות ואוספים חלזונות, מטפסים על דיונות החול

ומנסים לזהות את עקבות החיות שראינו ובעיקר פשוט סופגים את האוויר בחוץ ונרגעים.

 

מחקרים מראים כי העברת זמן בטבע יכולה לשפר את הבריאות והרווחה באמצעות הפחתת לחץ, הורדת לחץ דם וחיזוק המערכת החיסונית.

תיאוריה אחת טוענת כי בילוי בטבע יכול לסייע להחזיר יכולות ריכוז ותשומת לב ולשיקום תשישות מנטאלית – מצב שנגרם כתוצאה מביצוע

מטלה המצריכה ריכוז רב למשך זמן ממושך. פעילויות המצריכות ריכוז מכוון ושואבות את האנרגיה של הילדים הן לדוגמא משחק במשחקי וידאו,

ישיבה בשיעור או פתרון שיעורי בית בחשבון.

 

תשישות מנטאלית היא אחת הסיבות העיקריות מדוע חשוב שילדים יבלו הפסקות ואפשרויות לשחרר את המוח. אפילו עם ההפסקות, ילדים

יכולים להישאר עייפים ורגזניים. ניתן להבין אותם לאחר שהם מבלים יותר ממחצית היום ישובים בכיתות וצריכים להיות מרוכזים.

לכן, חשוב לאפשר לילדים לצאת החוצא, להשתחרר מהקירות ולהתנתק מהצורך להיות מרוכזים.

 

אני רוצה לשתף אתכם במספר דרכים מהנות לרענן את המוח ולהתחבר עם הילדים בטבע. אין צורך לתכנן מראש או לארגן ציוד, צריך רק רצון

ליהנות בטבע. אפשר לבצע אותן בכל מקום מחוץ לבית והן מצריכות רק 15-30 דקות מזמנכם.

פעילות 1 : רעשי הטבע

 

בחרו מקום נוח לשבת בו. זה יכול להיות ספסל בפארק או גינה, פינת דשא ירוקה, על סלע מתחת לעץ או כל מקום שבו תוכלו לשבת בנוחות

ובשקט למשך 5-10 דקות. זה כמובן תלוי ביכולת הריכוז של הילד וילדים בגיל הגן יוכלו לשבת אפילו רק ל – 2-3 דקות בלבד.

 

תנחו את הילד לשבת בשקט מבלי לדבר ולהקשיב לכל הרעשים סביבכם. תכווינו אותו להקשיב ולנסות לשמוע קולות של ציפורים, אנשים

מדברים, כלבים נובחים, צחוק של ילדים, מכוניות או מטוסים. לנסות לזהות רעשים קרובים ורחוקים. תסבירו שאין צורך להתאמץ מאוד אלא

פשוט לשבת רגועים ולהקשיב.

בתום הזמן תקיימו שיחה על מה כל אחד מכם שמע.

הפעילות הזו עוזרת להכניס את הילדים למצב רגוע אולם ערני.

פעילות 2 : לחבק עץ

 

חפשו איזור שיש בו מספר עצים בגינה או בטיול ביער. הישענו על העץ וחבקו אותו. תנסו להרגיש האם העץ זז ברוח, האם יש לו ריח מסוים, כיצד

מרגיש הגזע שלו, מה הטקסטורה, האם הוא משמיע צליל? תנסו את אותו הדבר עם מספר עצים שונים.

תחושת הגזע מעניקה קלט למערכת הסנסורית והחיבוק יוצר תחושה של אחדות עם העץ המחזקת את תחושת החיבור של הילד עם הטבע.

פעילות 3 : אני מזהה 

 

עשו סיבוב בגינה או יער או אפילו ברחוב ובחרו פריט אחד או מספר פריטים מהטבע. לדוגמא, שבלול, עלה, חתיכת ענף, אבן וכדומה. בחרו מקום

נוח לשבת בו. בקשו מילדכם להחזיק את הפריט בשני ידיו הפתוחות.

הנחו את הילד לנשום לאט ופשוט להביט בשקט על הפריט. בקשו ממנו להתבונן ולנסות לשים לב מה הטקסטורה של הפריט, האם יש לו קווי

מתאר מיוחדים, האם הצבע שלו אחיד וכדומה.

אפשרו לילד כמה דקות שהוא יצטרך להתבוננות. זה יכול לקחת 2 דקות או 10 דקות תלוי ביכולת הריכוז שלו.

בתום הזמן תקיימו שיחה ובקשו ממנו לתאר לכם מה שם לב לגבי הפריט.

משחק נחמד שאפשר לעשות הוא לבקש מילדכם לבחור פריט מבלי שתראו אותו ושהוא יתאר לכם ואתם צריכים לנסות לנחש מה זה. שידמיין

שאתם חייזרים שלא מכדור הארץ ולא מכירים שמות של דברים ולכן עליו לתאר לכם את החפץ 🙂

הפעילות מחזקת את יכולת תשומת הלב לפרטים ומעניקה שלווה.

פעילות 4 : מנדלת טבע 

 

אספו ביחד עם ילדכם מגוון חומרים טבעיים שאתם מוצאים בטיול שלכם בטבע – אבנים, אצטרובלים, מקלות, עלים, פרחים וכדומה. מצאו מקום

נוח שתוכלו לשבת וליצור את המנדלה הטבעית שלכם.

בחרו פריט שיהיה המרכז של המנדלה. השתמשו בשאר החפצים ליצור לפחות 5 מעגלים סביב המרכז והשתדלו ליצור דפוסים חוזרים.

כמובן, צלמו את יצירת המופת ותוכלו למסגר ולתלות את התמונה על הקיר 🙂

הפעילות מרגיעה ומטפחת את היצירתיות הטבעית של הילד.

פעילות 5 : יוגה בטבע

 

בחרו מקום מוצל ונעים שבו תוכלו לתרגל לצלילי הטבע. בחרו את האסנות (תנוחות היוגה) האהובות עליכם ותרגלו אותם יחדיו. מאחר ואנחנו

בטבע, זה יהיה מתאים לבחור תנוחות של חיות כגון – נחש, צב, חתול, כלב, צפרדע, פלמינגו, תנין ויש עוד הרבה אחרים 🙂

בכדי לחזק את הביטחון העצמי של הילד והיצירתיות שלו, אפשרו לילד להיות זה שיבחר את התנוחות ואתם עקבו אחריו.

אם הוא לא מבצע אותם בדיוק, זה בסדר גמור, מאחר והעיקר פה הוא ההנאה והחיבור לטבע 🙂

הפעילות משפרת שיווי משקל, ריכוז, מרגיעה ומחזקת ביטחון עצמי.

פעילות 6 : הביטו בעננים

 

שכבו על הגב במקום שיהיה לכם נוח ותוכלו להיות שלווים ורגועים והביטו על העננים.

קיימו שיחה ביניכם, האם אתם מזהים צורות בעננים? האם שניכם מזהים את אותו הדבר? באיזה מהירות העננים זזים?

אפשרו לכם לפחות 10 דקות לשכב ולהתבונן ברוגע לשמיים.

הפעילות משפרת יכולות אבחנה ומעודדת חשיבה יצירתית.

פעילות 7 : מקום קסום

 

בקשו מילדכם למצוא פינה מיוחדת עבורו שבו יוכל לשבת בשקט בטבע ולחוות את הסביבה. כמובן שילדים ירגישו בדקות הראשונות קושי לשבת

בשקט ויעשו כל שביכולתם לקבל תשומת לב. אבל ברגע שיתחברו יתחילו לראות את הקסם שבטבע – תזוזת העלים ע"י הרוח, תחושת החמימות

של השמש, חרק המטפס על גבעול של דשא ועוד רגעים קסומים.

לאט לאט הילדים לומדים להנות מהשקט ולגלות את העולם סביבם.

לאחר מכן אפשרו להם לספר על החוויה שלהם, לצייר אותה, להראות חפצים שמצאו.

הפעילות מטפחת ביטחון עצמי, מרגיעה ומפתחת את הדמיון.

 

זמן בטבע מחוץ למסגרות והרחק מהטכנולוגיה היא חשובה וחיונית עבור הילדים ועבורנו. הזמן הזה מאפשר למוח להרגע ולילדים לצבור כוחות

ולהתרענן.

 

אהבתם? שתפו עם החברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב skype
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
שלח הודעה
שלום, אני שמחה שאת/ה מעוניינ/ת בתוכנית ״שמיים כחולים״.
לחץ על אייקון ״שלח הודעה״ להתחלת התכתבות.
Powered by