משחק שכבות של צלילים

משחק קשיבות לילדים זה מאפשר להם להתחבר לעצמם באמצעות ישיבה והאזנה שקטה לעולם הצלילים הרחב הסובב אותם.

הילדים רוכשים באמצעות משחק זה יכולות מיקוד וריכוז, את היכולת לשבת בדממה ושלווה ולזהות תחושות ורגשות בגוף שלהם.

זהו משחק קשיבות שנהדר לשלב אותו בסדר היום שלכם כדרך להפחית אנרגיות לאחר יום גדוש פעילות כגון בית ספר וחוגים או לפני השינה כדרך להרגעה והיכנסות למוד לילה.

משחק קשיבות לילדים – שכבות של צלילים

תמצאו תנוחה נוחה כגון ישיבה מזרחית, ישיבה על כיסא, ישיבה כנגד קיר או שכיבה על הגב.

הדגישו לילדים כי הנוחות שלהם היא החשובה מכל וכי יוודאו כי באמת נוח להם ושום איבר בגוף שלהם לא דורש את תשומת ליבם. הם יצטרכו להישאר ככה ולהתמקד אז ששום דבר לא יפריע להם. שימו לב כי בהתחלה ברור שהם יזוזו ויתקשו, אולם ככל שתתרגלו יותר כך יוכלו לשבת לאורך זמן ארוך יותר.

הציעו להם לעצום עיניים או הם מסוגלים כי כך יוכלו להתמקד בחוש השמיעה יותר טוב. במידה ואינם מעוניינים, שירכינו ראש ויתמקדו בנקודה ברצפה.

התחילו בלקיחת שלוש נשימות איטיות וחלקות.

שכבת הצלילים הראשונה

שכבת הצלילים הראשונה שנתמקד בה היא הצלילים הרחוקים ביותר מאתנו. דמיינו שאתם פותחים את האוזניים הכי גדול שאתם יכולים ומותחים אותן הכי רחוק שאפשר מחוץ לחדר שאתם נמצאים בו.

הקשיבו לצלילים שמגיעים מבחוץ.

ציינו בפני הילדים שלא ינסו לזהות את הצלילים אם הם לא מצליחים (כלומר, האם זה מטוס או מכונית לדוגמה), אלא שרק יציינו בלב את הצליל שהם שמעו כפי שהוא.

תנו להם זמן בהתחלה לפחות של 10 שניות להקשיב. בהמשך תוכלו להאריך את הזמן ככל שתרגישו לנכון וככל שהם מסוגלים לפני שיאבדו סבלנות.

שכבת הצלילים השנייה

עכשיו אמרו להם שאנחנו עוברים לשכבת הצלילים השנייה שהיא הצלילים בבית שלכם.

הקדישו לכך גם 10 שניות בהתחלה ושיציינו בלב אילו צלילים הם שומעים בבית.

שכבת הצלילים השלישית

השכבה השלישית מתמקדת בצלילים בתוך החדר שאתם נמצאים בו.

שכבת הצלילים הרביעית

ולבסוף, הביאו את ההקשבה הכי קרוב שאתם יכולים, אל הגוף שלכם.

האם אתם יכולים לשמוע קולות שמתרחשים לכם בתוך הגוף?

 

לאחר שעברנו על כל שכבות הצלילים, בקשו מהילדים לקחת נשימה עמוקה ואיטית ולפקוח את העיניים.

 

שיחת סיכום

לאחר התרגיל נהלו שיחה עם הילדים על החוויה שלהם. שאלו אותם שאלות מנחות. כגון:

אילו צלילים שמעתם בכל שכבת צלילים? אפשרו להם לומר האם זיהו מה הצליל היה

האם הייתה שכבה שהייתה יותר קלה לשמוע?

האם עברו לכם תחושות שונות בגוף במהלך ההקשבה? האם הרגשתם חוסר נוחות, איבר כלשהו ביקש תשומת לב, אולי תחושות של חום או קור (זה דבר שלא ציינתם בפניהם לשים לב במכוון במהלך התרגול והמטרה פה היא לראות האם הצליחו לזהות בעצמם. לאחר המשחק הראשון בפעמים הבאות כבר יותר ישימו לב לגוף שלהם)

האם צליל כל שהוא עורר בכם רגש מסוים? או עורר זיכרון מסוים? (זוהי שאלה שנועדה ללמד לחבר בין חושים שונים והיכולת לזהות בעצמם את ההקשרים בהמשך)

 

אשמח לשמוע על ההתנסות שלכם עם המשחק 🙂

 

[contact-form-7 id="339" title="שורת צור קשר פרטיים"]

 

 

אהבתם? שתפו עם החברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב skype
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
שלח הודעה
שלום, אני שמחה שאת/ה מעוניינ/ת בתוכנית ״שמיים כחולים״.
לחץ על אייקון ״שלח הודעה״ להתחלת התכתבות.
Powered by