כעס: נשימה פנימה ונשימה החוצה

קל מאוד להגיע לרמות כעס גבוהות. כל דבר הכי קטן יכול להיות טריגר לכעס – לא נתתם לילד לשחק במשחק, נפלה לו הגלידה על הרצפה או חברה קיבלה ציון טוב יותר במבחן. אפילו דאגה, להרגיש מעט פגועים או להיזכר בזיכרון מכאיב יכולים להוביל לתחושת כעס. למעשה, המון נקודות חיכוך או קשיים, קטנים כגדולים, יכולים לעורר זעם.
כעס הוא רגש מתעתע שכן הוא נגרם כתוצאה מרגשות שליליים אחרים כגון תסכול, קנאה, פחד או אכזבה לדוגמה, אבל הוא מסווה אותם ומקשה עלינו לאתר את הגורם ובכך לפתור אותו.
כל ילד הוא שונה ויש ילדים שנוטים לכעוס מהר יותר מאחרים. ילדים אלה הם לרוב בעלי סף גירוי נמוך לתסכול והם יכולים להתרגז מדברים שנראים לנו קטנוניים או אזוטריים. כמו כן, ישנם ילדים שמאמצים את הצד הכועס שבהם שכן כך הם מצאו שהם זוכים בתשומת לב מהסביבה. ייתכן אפילו שהדברים שהם נראים כועסים לגביהם בפועל לא באמת משנים להם והם פשוט למדו שאם יתנהגו ככועסים הם יזכו בתשומת לב רצויה.
מעבר להשלכות החברתיות, עלינו לזכור שכעס אינו בריא. הוא מעלה את לחץ הדם וקצב הלב וילדים שחווים כעס על בסיס קבוע עלולים לפתח בעיות עיכול לאורך הזמן. וכמובן, ילדים שכועסים בקלות מתבגרים ועלולים להפוך למבוגרים שכועסים בקלות.

אז כיצד אנחנו מתמודדים עם הכעס?

 

לכל רגש יש מקום ותפקיד בחיינו. כל רגש בא ללמד אותנו משהו או לכוון את ההתנהגות שלנו בהתאם לסיטואציה החברתית שאנו נמצאים בה. לדוגמה, אכזבה שהילד קיבל ציון נמוך במבחן מראה לו שיש לו שאיפות גבוהות יותר מעצמו ושהוא הישגי. בדומה לכך, ניתן לומר שאגרסיביות היא תגובה טבעית אל מול איום, אולם לזעם חסר שליטה יכולות להיות תוצאות הרסניות בחיי היום יום. ולכן, הילדים צריכים ללמוד למצוא את התגובה היעילה והמתאימה להם בסיטואציה שבה הם נמצאים.

האם הילדים צריכים להביע או להדחיק את הרגשות?

 

השיטה שלי, שיטת שמיים כחולים, אומרת כי הילדים לא מדחיקים את הכעס ולא מתעלמים ממנו. חשוב לזהות מאיפה הוא מגיע בכדי להתמודד ולהכיר את הרגשות הפועלים בהם בכדי לזהות אותם שוב בעתיד. הדחקה עלולה לפגוע בילדים בטווח הארוך – דיכאון, התנהגות פאסיבית אגרסיבית, הפרעות רגשיות – מאחר והם אינם מתמודדים עם הגורמים שמשפיעים עליהם.
המטרה היא לאתר את הכלי הרגשי שיאפשר להם להאט בזמני כעס ולא להגיב אוטומטית מהמקום הכועס. זה יכול להיות מחשבות חיוביות, נשימה, יוגה, דמיון מודרך וכל פעילות חיובית אחרת כאשר המטרה היא להפנות את הרגשות לכדי פעילות יעילה.

דרכי התמודדות עם הכעס:

 

התמודדות עם רגשות בדרך יעילה היא דבר נלמד. ישנם מספר דרכים שבאמצעותם ילדים יכולים להתמודד עם כעס כשהוא עולה.

רגיעה

1. בדיקת גוף – באמצעות קשיבות הילדים יכולים לעבור על איברי הגוף השונים ולזהות היכן הם מרגישים את הכעס. לאחר מכן לעבור ולהתבונן במחשבה הכועסת. לדבר עם המחשבה ולבחון מאיפה היא מגיעה ומה היא דורשת מאיתנו. לתת למחשבה צורה ולשחרר אותה לדרכה. לשחרר את האזורים בגוף שבהם מרגישים את הכעס.
2. נשימות – להשתמש בתרגילי נשימה בכדי לאפשר לעצמנו זמן לחשוב ולשחרר את הכעס.
3. יוגה – להשתמש בתנועות יוגה בכדי לשחרר את הגוף מהכעס ולשחרר את הראש מהמחשבות.
4. דמיון מודרך – לדמיין שאנחנו במקום שקט ומוגן שבו אנו יכולים לנשום. מקום שבו הכעס אינו משפיע עלינו.
5. משפטי עידוד – לומר לעצמנו משפטים שמחזקים אותנו אל מול הצד הכועס שבנו – "אני יכול להתמודד ולא להגיב לכעס", "הכעס אינו שולט בי", "אני אחראי על עצמי", "אני רגוע".

תקשורת יעילה –
1. יעילות בין אישית – לתקשר את הכעס שלי במילים יעילות. להביע מה גורם לי להרגיש כעס במילים ולהקשיב לצד השני. שיח יעיל יכול לעזור לי למצוא מה הגורם והרגש שמתחת לכעס ועוזר לצד השני להבין אותי טוב יותר.

הפסקה
1. יציאה מהסיטואציה – לפעמים הילדים כועסים מדי בכדי להשתמש בכלים אחרים ומה שהם צריכים זה לצאת מהסיטואציה. זה יכול להיות על ידי יציאה מהחדר, הליכה לחבר, לשבת לצייר, לראות טלוויזיה, לשמוע מוזיקה, לצאת להליכה או כל פעילות אחרת שתשחרר אותם מהסיטואציה שגרמה להם לכעוס. לאחר מכן הם יהיו זמינים לשיח יעיל יותר.

התמודדות עם כעס אינה פשוטה אולם אפשרית באמצעות למידת כלים יישומיים מתאימים. התפקיד שלנו כהורים הוא להעניק לילדים את הכלים הללו.

לקבלת פרטים על סדנת "שמיים כחולים – הענקת כלי התמודדות רגשית יעילים" לילדים אתם מוזמנים ליצור איתי קשר.

 

error