ביום ראשון הקרוב הילדים יחזרו למסגרות הלימודים והרגשות משתוללים. גם אצלנו כהורים וגם אצל הילדים.
אנחנו מתחילים להחזיר את החיים לשגרה, שעות שינה מתחילות להיאכף וכולנו מתחילים להכיר בעובדה שחופשת הקיץ באמת נגמרת.
הילדים יכולים להרגיש קשת רחבה של רגשות ואנו כהורים יכולים לסייע להם להתמודד עם ההתחלה החדשה.
התלהבות
הרבה ילדים מאוד מאוד מתלהבים לחזור או להתחיל את בית הספר. הם אוהבים את הריגוש בתיק ובציוד החדש. ריח הספרים החדשים עם העמודים הנקיים שמחכים שימלאו אותם. ארגון הארון ובחירת הבגדים ליום הראשון.
הם לא יכולים לחכות לראות את החברים שלהם וכבר מארגנים את הדברים שלהם מספר ימים מראש.
חשוב שנתמוך בהתלהבות הילדים ונחזק אותה. הנה מספר תרגילים שנוכל לבצע עם הילדים בימים הללו לפני החזרה ללימודים:
ישיבת הר עם דמיון מודרך לחיזוק התלהבות וחיוביות
לבקש מהילדים לשבת בישיבה מזרחית זקופה. להעביר את תשומת הלב על הגף שאנחנו ישרים. כתפיים משוחררות. כפות ידיים פונות מעלה על הברכיים. ניתן לעצום את העיניים או להשאיר אותן פקוחות.
לקחת נשימה אחת לשחרור.
להדריך את הילדים כי אנחנו עומדים לנשום נשימות אטיות וארוכות ככל שנוכל. לשאוף מהאף ולנשוף לאט מהפה. בזמן שאנו נושמים אנו נדמיין את היום הראשון ללימודים עם כמה שיותר פרטים. נדמיין אותנו נכנסים לבית הספר, נרגיש את ההתלהבות שלנו, נכנס לכיתה ונראה כמה היא מסודרת ונקייה לקראת השנה החדשה, נפגוש את כל החברים שלנו, נראה את החיוכים שלהם ונרגיש את ההתלהבות של כולם, נשב בכיסא שלנו, נניח את התיק שלנו לצידנו, נדמיין אותנו יושבים על הכיסא, סופגים את התחושות החיוביות של הכיתה, לוקחים שאיפה עמוקה בכיסא שלנו, נשיפה ארוכה ונחזור לחדר שלנו. ניקח נשימת שחרור ונפקח עיניים.
נוכל לבקש מהילדים לשתף בתחושות שלהם לאחר תרגול הנשימה.
עצב
ישנם ילדים שמרגישים עצב בגלל החזרה ללימודים. הם עצובים שהקיץ נגמר. עצובים שהם צריכים לעזוב אתכם, ההורים או האחים שלהם. עצובים שהם לא יהיו חופשיים לעשות מה שהם רוצים – לראות טלוויזיה או לשחק בטבלט. עצובים שילכו לישון מוקדם ושהולכים להיות להם שיעורי בית. יכול להיות שיתחילו לבכות או יחוו התקפי זעם כשתדברו על בית הספר. הם יכולים להתקשות ללכת לישון ויחוו נדודי שינה.
ברגעים כאלה אנחנו יכולים לעזור להם להתמודד עם העצבות והנה מספר פעילויות:
ראשית עלינו לדבר איתם ולהסביר להם שזה בסדר ומותר להם להיות עצובים. נכון שזה לא נעים להרגיש עצבות אולם זה בסדר ואנחנו מבינים אותם.
נוכל לשתף ברגשות שהיו לנו בזמן שאנחנו היינו ילדים. שירגישו שהם לא לבד ואתם מבינים ומקבלים אותם. קבלה היא חשובה מאוד בהתמודדות עם הרגשות.
אנחנו יכולים להציע להם דרכים להביע את העצב שלהם – לצייר אותו או לכתוב עליו שיר או סיפור.
ונוכל ללמד אותם תרגילי נשימה ותנועה מתאימים –
ספירת נשימות
מבקשים מהילדים לשבת בישיבה או עמידה נוחה אולם עם גב זקוף. ידיים כפוצות באגרופים על הברכיים או בצידי הגוף. ניתן לבקש מהילדים לעצום עיניים או להשאיר אותם פקוחות.
מבצעים שאיפה ונשיפה, סופרים 1 ומשחררים אגודל. מבצעים שאיפה ונשיפה, סופרים 2 ומשחררים אצבע. וכך הלאה עד ששחררנו את כל האצבעות. לוקחים שאיפה ונשימה אחרונים לשחרור.
ישיבת הר עם דמיון מודרך לשחרור עצב
לבקש מהילדים לשבת בישיבה מזרחית זקופה. להעביר את תשומת הלב על הגף שאנחנו ישרים. כתפיים משוחררות. כפות ידיים פונות מעלה על הברכיים. ניתן לעצום את העיניים או להשאיר אותן פקוחות.
לקחת נשימה אחת לשחרור.
להדריך את הילדים כי אנחנו עומדים לנשום נשימות אטיות וארוכות ככל שנוכל. לשאוף מהאף ולנשוף לאט מהפה. בזמן שאנו נושמים אנו נדמיין את הקיץ שהיה לנו בכדי שנוכל להיפרד ממנו ולזכור את החוויות המהנות שהיו לנו. אנחנו נעבור על אירועים מהנים שהיו לנו, רגעים שאנחנו רוצים לזכור ואנשים חדשים שהכרנו. נדריך את הילד כיצד אומרים שלום לחוויות ומכינים את עצמנו לחוויות חדשות ומהנות שעומדות להיות. להסביר שכמו שהיה את הקיץ הזה, יהיה לנו את הקיץ הבא והחופשות הבאות. שזה המהלך של הזמן. ועכשיו נדמיין את היום הראשון ללימודים. נדמיין אותנו נכנסים עם ההורים לבית הספר, נכנס לכיתה ונראה כמה היא מסודרת ונקייה לקראת השנה החדשה, נפגוש את כל החברים שלנו, נראה את החיוכים שלהם ונרגיש את ההתלהבות של כולם, נשב בכסא שלנו, נניח את התיק שלנו לצידנו, נדמיין אותנו יושבים על הכסא, סופגים את התחושות החיוביות של הכיתה, לוקחים שאיפה עמוקה בכסא שלנו, נשיפה ארוכה ונחזור לחדר שלנו. ניקח נשימת שחרור ונפקח עיניים.
נוכל לבקש מהילדים לשתף בתחושות שלהם לאחר תרגול הנשימה.
פחד
ילדים אחרים חוששים מהתחלת בית הספר. הם יכולים לחשוש מהחזרה ללו"ז נוקשה. כלומר, מפחדים שלא יתעוררו בבוקר, לא יספיקו להתארגן, לא יצליחו בפעילויות בבית הספר או לא ירכשו חברים. חלקם פוחדים שלא יתחברו למורה החדשה או לכיתה החדשה.
לפעמים פחד יכול להוביל ממש לתחושות פיזיות של כאב ולכן חשוב לנו להיות שם עבורם ולתמוך בהם.
נשימת אף ופה
נשימה שיעילה להתמודדות עם פחד וממקדת אותנו.
מבקשים מהילדים לשבת בישיבה או עמידה נוחה אולם עם גב זקוף. ידיים על הברכיים או בצידי הגוף. ניתן לבקש מהילדים לעצום עיניים או להשאיר אותם פקוחות.
לוקחים שאיפה ארוכה מהאף, ונושפים את האוויר החוצא בצורה ממוקדת מהפה.
מקשיבים לצליל שהאוויר עושה בנשיפה.
לוקחים ככה כמה נשימות שצריך עד שמרגישים טוב יותר.
אפשר לשוחח עם הילדים על מה דמיינו בעת הנשימה.
רגיעה פרוגרסיבית
מומלץ לתרגול לפני השינה או בזמן ישיבה על כסא כשהילד מרגיש פחד (אפילו יכול לבצע לבד בכיתה בזמן השיעור).
כיווץ ושחרור של קבוצות שרירים בכדי שנלמד את הגוף תחושה של רגיעה.
לוקחים נשימה לשחרור. משחררים את כל הגוף.
עוצמים את העיניים ומכווצים לספירה של 5. משחררים.
מכווצים את השפתיים לספירה של 5. משחררים.
מכווצים את הכתפיים ומעלים עד האוזניים לספירה של 5. משחררים.
מצמידים זרועות לגוף ומכווצים מרפקים לספירה של 5. משחררים.
מכווצים אגרופים לספירה של 5. משחררים.
מכווצים ישבן לספירה של 5. משחררים.
מצמידים ומכווצים ירכיים לספירה של 5. משחררים.
מכווצים אצבעות ברגליים לספירה של 5. משחררים.
לוקחים 5 נשימות אטיות וארוכות כשכל הגוף משוחרר.
רצף יוגה לפני שינה שמתאים לכל הסיטואציות
ישיבה על קצה המיטה, כפות רגליים על הרצפה, גב זקוף וישר, כתפיים משוחררות.
כפות ידיים על הברכיים.
בשאיפה, הרמת זרועות ישרות, בנשיפה, חזרה של הידיים על הברכיים – 3 פעמים.
שאיפה במקום, בנשיפה סיבוב הראש ימינה, שאיפה חזרה למרכז, נשיפה סיבוב הראש שמאלה, שאיפה חזרה למרכז – 2 פעמים לכל צד.
הרמת הרגל והנחת עקב ימין על ירך שמאל
בשאיפה הרמת זרועות, בנשיפה כפיפה לפנים – 3 פעמים
החלפת רגליים – כף רגל ימין על הרצפה, הרמת רגל והנלת עקב שמאל על ירך ימין
בשאיפה הרמת זרועות, בנשיפה כפיפה לפנים – 3 פעמים
שתי כפות רגליים על הרצפה
ידיים בצידי הגוף
בשאיפה הרמת ידיים מהצדדים, בנשיפה חזרה למקום – 3 פעמים
לסיכום
זאת תקופה מרגשת עבור כולנו ועלינו לכבד את הרגשות שהילדים מרגישים ולאפשר להם מקום להתקיים.
במידה והם חווים קשיים אנחנו יכולים לעזור להם לעבור את ההתחלה הזו ולתת להם כלים להתמודדות גם בהמשך.