יוגה

כולנו חווים רגעים שבהם אנו פועלים על מצב אוטומט, מונעים מתשוקות, כעס, חרדה, תסכול או תפיסות שגויות של הסיטואציה. מצבים שבהם אנו אומרים לעצמנו בדיעבד שלא היינו עצמנו או שאין לנו מושג איך הדברים התגלגלו למצב שהם. מצד שני, ישנם רגעים קסומים של בהירות. שבהם אנו מרגישים את החוויה במלואה, שאנו קשובים לעצמנו וישנה תחושה שאנו מסוגלים לעצור את הזמן, לחשוב ולפעול ממקום של חיבור אמתי לסיטואציה.

כולנו רוצים להגדיל את כמות הרגעים הקסומים הללו של בהירות ולהפחית את כמות הרגעים של הפעילות האוטומטית. לכן אני מתרגלת יוגה.

בסוטרות של פטנג'לי, היוגה מוגדרת כ –

"Yoga Chitta Vritti Nirodha" – "השקטת גלי התודעה"

כלומר, תהליך של תיעול פעילות המוח בכיוון הרצוי, שמירה על מיקוד מבלי הסחות דעת.

משמעות המילה יוגה היא להתאחד או להתחבר, כאשר יוגה היא גם האמצעי וגם המטרה. תרגול יוגה הוא התהליך שבאמצעותו נגיע ליעד שהוא למעשה מצב היוגה – מצב מנטלי שבו אנו מחוברים לאובייקט/רגע/יקום והגבולות בינינו מטושטשים כך שהתפיסה שלנו צלולה והמחשבה בהירה.

על פי מוהן (תלמידו של קרישנמצ'ריה), יוגה מטרתה להוביל אותנו למצב של ר-אינטגרציה עם עצמנו והעולם סביבנו. זהו חיבור שבו המוח, הלב והגוף בריאים, מאוחדים אחד עם השני וקשובים לסביבה. להיות האנחנו הכי טובים שאנו יכולים.

הפילוסופיה מלמדת אותנו כי הדרך שבה אנו רואים וחווים את העולם היא תוצר של תוכן המוח שלנו. אולם, התוכן הזה מושפע מתפיסות שגויות שלא מאפשרות לנו לראות בבהירות את הדברים כפי שהם. הסבל הוא תוצר של המוח שלנו החושב כל הזמן על העבר, דואג בקשר לדברים בעתיד שאולי לעולם לא יקרו, המאשים, מבקר ושופט את עצמנו בדברים שאין לנו שליטה עליהם והנשאר במצב מנטלי שאינו קשור לאמת של הרגע הנוכחי.

אנו רוצים לנטרל את כל המחשבות והתפיסות השגויות ולראות בבהירות. לחוות את העולם כשאנו מחוברים לעצמנו ולסביבה. להיות שלווים.

איך היוגה מדריכה אותנו לעבר אינטגרציה עם עצמנו והסביבה?

באמצעות 8 איברי היוגה

אלה הם אספקטים של תרגול היוגה שכולם חשובים ותומכים אחד בשני. הסדר שהם מופיעים כאן הוא הסדר שלהם בסוטרות אולם אין חובה לתרגל או ללמוד אותן בסדר זה. אני מעדיפה לחשוב עליהם כמעגל שכל איבר הופך אותו לשלם, במקום כחלקים נפרדים. תרגול קבוע שלהם יוביל אותנו לרמה גבוהה יותר של מודעות עצמית, רווחה ושלווה.

יאמות – Yamas

נחשבות כקווי המנחה לאינטראקציה עם הסביבה ומהווים את אבני היסוד של התרגול.

אהימסה (Ahimsa) – אי אלימות, כבוד, אהבה וחמלה לכל

סטייה (Satya) – אי אמירת שקר ויושרה

אסטיה (Astheya) – אי גניבה, נדיבות

ברהמצ'ריה (Brahmacharya) – איזון ומתינות של כוח החיים

אפריגראה (Aparigraha) – אי רכושנות, מודעות לשפע

 

ניאמות – Nyamas

כפי שהיאמות מתארות לנו כיצד להתנהל מול הסביבה, הניאמות מתארות דרכים לחזק את השלום וההרמוניה הפנימיים.

שאוצ'ה (Saucha) – פשטות ושמירה על ניקיון גוף

סנטושה (Santosha) – שביעות רצון והסתפקות

טפס (Tapas) – משמעת עצמית

סודהיהיה (Swadyaya) – לימוד העצמי והתבוננות פנימה

אישווארה (Iswara Pranidhana) – מסירות בלב שלם (כנראה הכוונה היא לפתוח את הלב לעולם הגדול מאיתנו  – למצוא מה מניע אותנו – באם זה אלוהות, הטבע, מטרה, פילוסופיה – ולתת למסירות למה שנבחר למלא את ליבנו)

 

אסנות- Asana

זוהי הדרך המוכרת ביותר לתרגול היוגה  – התרגול הפיזי. הסוטרה המתארת את האסנות היא –

"Sthira Sukham Asanam" – "תנוחה נוחה ויציבה"

רבים לא חושבים על תנוחות היוגה כנוחות אבל למעשה המטרה בתרגול אינה לעקם ולפתל את הגוף לתנוחות מוזרות ולא נעימות. המטרה היא ללמוד על עצמנו דרך התנועה ובתרגול קבוע הגוף הופך בריא, חזק וגמיש יותר ובאופן כללי מקום טוב יותר עבור הנפש שלנו לחיות בו.

בתרגול אנו נתקלים במצבים שבהם עולות לנו מחשבות, רגשות ותחושות גופניות ואנו למדים כיצד להתמודד איתם בדרך יעילה עבורנו.

 

פראנאיאמה – Pranyama

בתרגולי הנשימה אנו מניעים את כוח החיים (האוויר) בגוף. כאשר המצב האנרגטי שלנו משתנה, לדוגמה בזמן מנוחה או פחד, הנשימה שלנו משתנה בהתאם. ההפוך הוא גם נכון. כאשר אנו משנים את הנשימה שלנו, או משנים את המצב האנרגטי שלנו – מעודדים אנרגיה או תחושה של שלווה. כשאנו מתרגלים תרגילי נשימה, אנו מתרגלים שינוי מכוון של קצב ותבנית הנשימה במטרה לאזן את האנרגיה ולהרגיע את מערכת העצבים.

 

פראטיארה – Pratyahara

התכנסות פנימה של החושים והתחלת תרגול מדיטציה. לרוב אנו משתמשים בחושים שלנו בכדי להבין את העולם סביבנו. למרות שהחושים מאוד חיוניים לחיינו, הם יכולים להיות מאוד מסיחי דעת. התרגול מלמד אותנו לכנס את החושים לכיווננו ולהשתמש בהם בכדי להבין טוב יותר את עצמנו.

 

דהראנה ודהיאנה – Dharana and Dhyana

דהראנה היא התבוננות פנימה והתחלת המדיטציה. בתרגול פראטיארה פיתחנו יכולת גדולה יותר להפנות את הקשב פנימה ולהפחית הסחות דעת מהחושים ועכשיו המדיטציה הפכה נגישה יותר.

בתרגול אנו מלמדים את המוח שלנו להישאר נוכח ומחובר לדבר אחד. החפץ הוא רק הכלי והוא יכול להיות כל דבר, מהנשימה שלנו, חפץ כגון נר, או מנטרה שאנו חוזרים עליה. זה טבעי לחלוטין שהמוח ינדוד במהלך התרגול שוב ושוב. המטרה היא להבחין מתי זה קורה ולהחזיר את המיקוד לחפץ.

ככל שנתרגל יותר, אורך הזמן שהמודעות שלנו תישאר מחוברת לחפץ יגדל והמוח שלנו ישוטט פחות ופחות. כאשר השארת תשומת לב ממוקדת תהפוך לקלילה וחסרת מאמץ, אנו נעבור מדהראנה למצב של דהיאנה או מדיטציה.

 

סמאדהי – Samadhi

סיכום של כל התרגולים מוביל למצב של סמאדהי – אושר עילאי או איחוד עם אנרגיית היקום. רבים אומרים שלא ניתן להסביר את המצב הזה. לעניות דעתי, זהו המצב שבו אנו מפתחים את היכולת להיות באמת נוכחים שכל רגע בחיינו. כשהמוח שלנו לומד לחיות בהווה, ואנו משחררים את עצמנו מהסבל של העבר והדאגות בנוגע לעתיד.

 

הטבות תרגול יוגה:

הטבות בתחום הגופני –

  • שיפור שיווי משקל, קואורדינציה ומודעות גוף כללית
  • שיפור פעילות של מערכת העיכול
  • חיזוק מערכת החיסון
  • הרגעת הגוף ושיפור שינה
  • שיפור היציבה

הטבות בתחום המוח –

  • הבאת המודעות לרגע הנוכחי
  • הפחתת לחץ, מתח וחרדה
  • הגברת ריכוז ויכולת קשב
  • עידוד מחשבה ושיפור הזיכרון

הטבות בתחום הלימוד –

  • מחזק אינטראקציה חברתית וקבוצתית
  • משפר התפתחות יכולות תפקודים ניהוליים
  • שיפור היציבה והנשימה משפרים יכולת ישיבה לפרקי זמן ארוכים
  • הפחתת לחץ לפני מבחנים
  • עידוד יצירתיות ופתרון בעיות