האישיות שלנו מורכבת מדפוסי ההתנהגות שלנו והיא מספרת את הסיפור שלנו כאנשים ייחודיים. במאמר הזה אני רוצה להסביר כיצד היוגה רואה את מרכיבי האישיות וכיצד באמצעות תרגול יוגה אנו יכולים לפתח את האישיות שלנו ושל ילדינו לטובה.
ממדי האישיות לפי היוגה
התפתחות האישיות היא תהליך שמצריך שינויים או תנועות שמתחילים מרגע הלידה ולאורך חיינו. ההתפתחות מתרחשת באמצעות חשיפה לאירועי חיים ולמידה. במהלך שלב הינקות, ילדות, התבגרות ובגרות מוקדמת, צמיחה היא המרכז של כל ההתפתחות וזה השלב שבו אנו מבססים את האישיות שלנו כאנשים. אלה השלבים הקריטיים להתפתחות אישיות תקינה ונורמטיבית ולכן אלה השלבים שאנו כהורים צריכים להכווין את ילדנו ולבסס הרגלי התנהגות ואישיות תקינים ויעילים. ככל שהאדם מתבגר ומזדקן, הדגש עובר על תחזוקה ואם יש צורך וויסות מאפיינים מסוימים.
עפ"י היוגה, לאישיות האדם יש מספר ממדים שצריכים להיות משולבים יחדיו – מימד פיזי, מימד קוגניטיבי, מימד רגשי, מימד חשבתי ומימד רוחני. היעדר אחד המימדים או פגם באדם מהם, יהפוך את האישיות של האדם ללא שלמה ועקומה. עבור אישיות הוליסטית ושלמה, המימדים נדרשים להיות משולבים.
לדוגמה, יש ילדים שהם חזקים פיזית וטובים בפעילויות ספורטיביות (המימד הפיזי) אולם חלשים בחשבון או שפה (המימד הקוגניטיבי). ומצד שני, יש ילדים מאוד אינטיליגנטיים (מימד קוגניטיבי) המאבדים את השלווה במהירות, הופכים עצבניים ונוטים להתפרץ (מימד רגשי). אלה מצבים לא מאוזנים ולא מווסתים של האישיות. למרות שזה נדיר למצוא אדם שטוב מאוד בכל המימדים, השאיפה שלנו צריכה להיות לכיוון איזון.
המימד הפיזי
המימד הפיזי עוסק בהתפתחות הגוף מראייה אנטומית ופיזיולוגית. שינוים בגובה, משקל וכישורים מוטוריים, התפתחות המוח, שינויים הורמונליים, שינויים במערכת הלב וכדומה – כולם אספקטים של ההתפתחות הפיזית. הוא גם קשור לבריאות פיזית ובא לידי ביטוי בתפקוד בריא של הגוף כאשר מערכות הגוף פועלות בדרך מתואמת. עבור אישיות הוליסטית, אנחנו צריכים להיות בכושר פיזי ובריאים. המימד הזה תלוי עד רמה מסוימת בתורשה גנטית ויכול להתפתח באמצעות תרגול אסנות ורצפי יוגה, טכניקות נשימה (פראניאמה) ותזונה נכונה.
המימד הרגשי
המימד הרגשי מערב התפתחות של כישורים לניהול הרגשות שלנו. רגשות יכולים להיות חיוביים כגון שמחה, הנאה, סיפוק, אהבה, אהדה, חמלה ועוד. והם יכולים להיות שליליים כגון שנאה, כעס, פחד, עצב, קנאה ועוד. חשוב שנדע להביע כל רגש בדרך נאותה ויעילה. יציבות רגשית היא חשובה ולא אמורים להיות שינויי מצב רוח תכופים ומהירים. ליוגה יש תפקיד חשוב בניהול רגשות וזאת באמצעות תרגול עקרונות היוגה וטכניקות נשימה (פראניאמה).
המימד הקוגנטיבי
התפתחות קוגניטיבית או אינטלקטואלית קשורה ליכולות ותהליכים מנטליים כגון תפיסה, למידה, זיכרון, חשיבה, שפה, יצירת רעיונות, הגיון, קבלת החלטות, פתרון בעיות, יצירתיות ועוד. התפתחות קוגניטיבית מאפשרת לנו לפתח פרספקטיבה נכונה לגבי רעיונות, דברים או סיטואציות. סביבה תומכת היא חיונית להתפתחות קוגניטיבית וגם פיתוח הרגל לקריאת ספרים. תרגול טכניקות נשימה (פראניאמה) מסייע בכך שמחזק את הריכוז והזיכרון.
המימד החברתי
המימד החברתי של האישיות לפי היוגה מתייחס לכישורים חברתיים. מימד זה כולל תלות פנימית, הרמוניה עם אחרים, התנהגות לפי הכללים והנורמות של החברה, פיתוח מערכות יחסים אוהבות עם אחרים ועוד. ילד הוא מפותח חברתית אם הוא מתאים לנורמות החברתיות ויכול להביא לאיזון בין החיים האישיים והחברתיים שלו. התפתחות מימד זה באה לידי ביטוי בהרגשה של שייכות, התקשרות עם אנשים אחרים ולקיחת חלק בפעילויות חברתיות.
המימד החברתי הוא אספקט חשוב באישיות מאחר והוא מביא להרמוניה בחברה. חוסר התפתחות חברתית יכולה לגרום לבעיות כגון התנהגות מרדנית, הסתגרות ובריחה מסיטואציות חברתיות, התמכרות לסמים, נשירה מבית ספר ועוד.
המימד החברתי קשור מאוד למימד הרגשי. ילד שאינו יכול לשלוט על הרגשות השליליים שלו כנראה שלא יהיה בעל כישורים חברתיים טובים. פיתוח המימד החברתי של האישיות יכול להיעשות באמצעות פיתוח גישה חיובית לאחרים (תרגול טכניקות קשיבות ונשימה) ולשלוט ברגשות השליליים שלנו (תרגול נשימה).
המימד הרוחני
המימד הרוחני של האישיות כולל ידיעת העצמי, שיש לנו תחושה של נכון ולא נכון (ערכים מוסריים) והבנת משמעות החיים. זה גם כולל שילוב בין ערכים לפעולות. כלומר, הפעולות של אדם המפותח רוחנית יתאימו לאמונות וערכים שלו (כיבוד חיי אדם, כנות, שוויון, יושרה, פשטות וכדומה).
חשוב להבחין כי רוחניות ודת הם שני דברים שונים לחלוטין. רוחניות היא תפיסה אוניברסאלית וקשורה לאתיקה, מוסריות ולהכיר את העצמי האמתי שלנו. דת היא שונה.
עבור אישיות הוליסטית, רוחניות היא חשובה מאחר וילד יכול להיות אינטליגנטי, בעל יכולת גופנית טובה, אבל ללא ערכי מוסר, יכול להיות שלא ירגיש מסופק בחיים ויפגין קשיים רגשיים.
יוגה עבור התפתחות אישית
הסברתי למעלה על המימדים של ילד ואדם מאוזן לפי היוגה ואילו חלקים מתרגול היוגה משפיעים על כל מימד. עכשיו אני רוצה לפרט יותר על התרגול השונה שמשפיע כפי שראינו על כל מימדי האישיות וכיצד אנו יכולים לפתח אישיות מאוזנת בעלת רווחה רגשית אצל הילדים באמצעות תרגול סדיר של יוגה.
גישה חיובית או שלילית לחיים על פי היוגה
גישות הן רכיב קריטי בהתפתחות האישיות. הגישות שלנו משפיעות על הקוגניציה שלנו ומכווינות אותנו להתנהג בדרך מסוימת. גישות יכולות להיות חיוביות או שליליות. גישות חיוביות מכינות את הילד להתנהג בדרך חיובית בעוד שגישה שלילית מביאה כיוון שלילי להתנהגות.
בפשטות ניתן לומר שההתנהגות שלנו היא השתקפות של הגישות שלנו.
עוינות משקפת את הגישה השלילית בעוד ידידות משקפת גישה חיובית. ילד עם גישה שלילית יטה למצוא פגמים בעצמו, אנשים אחרים, חפצים וסיטואציות, בעוד שילד עם גישה חיובית יראה חוזקות באותם אנשים, עצמו, פריטים וסיטואציות.
יוגה מדגישה כי עלינו לאמץ גישות חיוביות או נטיות מוקדמות חיוביות לעבר אנשים, אובייקט או סיטואציה. היוגה מדגישה גישות חיוביות של חברות, חמלה ושמחה. גישות יוגיות חיוביות אלה מפתחות אצל הילדים פרספקטיבה חיובית וינחו אותם כיצד לגשת לאנשים, אובייקטים ואירועים בחיים. בנוסף, ביוגה אנו רואים דרכים להחליף רגשות וגישות שליליים בחיוביים.
לדוגמה, ילד המקנא בתלמיד אחר בעל ציונים טובים יכול להחליף קנאה בסיפוק עצמי מהציון שהוא עצמו קיבל. ילד האדיש לסבל של אחרים יכול להחליף רגש של אדישות ברגש של חמלה וחברות. גישות חיוביות אלה מביאים אושר בפנים וגם עוזרים בהתפתחות חברתית, רגשית ורוחנית.
טכניקות יוגה להתפתחות האישיות
להלן הסבר על 8 איברי היוגה המהווים את עקרונות החיים על פי היוגה. ברגע שאנו נפעל לפיהם אנו נוכל לחיות חיים מאושרים ושלווים ונפתח אישיות מאוזנת.
יאמה (Yama)
עקרונות היוגה המהווים את הקוד החברתי להנהגות שיש לפעול על פיהם בחיים החברתיים. והם: חוסר אלימות, דיבור אמת, לא לגנוב, סיפוק והתנתקות מחומריות. עקרונות אלה מנחים אותנו לא לפגוע באדם אחד בכל צורה – בכוונה, דיבור או פעולה. לומר אמת ולהיות כנים במחשבות ופעולות שלנו. לא לגנוב. לא לקחת או להשתמש בדברים של אחרים ללא הרשות שלהם. להפגין שליטה ביצרים ותאוות שלנו. לא לאגור דברים כגון רכוש או עושר שאינם נחוצים.
ההתנהגויות המוכוונות ע"י עקרונות אלה יעזרו לנו לשלוט ברגשות, יעודדו את הקשרים שלנו ויובילו למסלול רוחני. עקרונות אלה מביאים איזון רגשי ושלווה מנטלית ומובילים אותנו בחיזוק הרוחניות ובאמצעותם נוכל לקדם התפתחות רגשית, חברתית ורוחנית.
ניאמה (Niyama)
עקרונות של פעילות בחיים האישיים שלנו. והם: ניקיון וטוהר, סיפוק, משמעת גוף ונפש, לימוד עצמי והכנעות לאל.
הגוף והסביבה שלנו צריכים להיות נקיים והמוח צריך להיות טהור. אנו צריכים להיות מסופקים עם מה שיש לנו בחיים ולא צריכים לשאוף ולרדוף אחרי יותר ויותר, חשקים אלה מובילים לתסכול בחיים. אנו צריכים לפתח הרגלים של צניעות ולהימנע מפזרנות וריצה אחר סיפוק רצונות שלא נגמרים. לקדם חקר עצמי, לפתח תובנות להתנהגות שלנו ולדעת מה החולשות והחוזקות שלנו. תרגול העקרונות הללו מעודד יציבות רגשית, ידע על העצמי ותחושה של נכון ולא נכון וכך מפתח התפתחות רגשית, אינטלקטואלית ורוחנית.
אסאנה (Āsana)
זוהי תנוחה יציבה ונוחה של הגוף. תנועות היוגה עוזרות לווסת את זרם האנרגיה בגוף ומסייעות בתפקוד תקין של מערכות שונות ואיברים שונים. לכן, אסנות מקדמות התפתחות פיזית. עם זאת, הן עוזרות לווסת רגשות באמצעות כך שפועלות על מערכת העצבים האוטונומית.
פראניאמה (Prāṇāyāma)
הכוונה היא לשליטה וויסות תהליכי הנשימה. טכניקות הנשימה השונות עוזרות לנו בהתפתחות פיזית בכך שמשפרות סיבולת ואת פעילות הריאות. תרגול הנשימה יכול לעזור בהתפתחות הרגשית בכך שמפעיל את מערכת העצבים הפאראסימפתטית. הפעלה זו גורמת לנו להיות רגועים יותר.
כינוס החושים (Pratyāhāra)
תרגול של שליטה בחושים שלנו ונסיגת החושים מאובייקטים וחוויות. החושים שלנו משחקים תפקיד חשוב במצבים המנטליים והפעולות שלנו. אנו מקבלים קלט מהחושים (ראיה, שמיעה, הרחה, מגע וטעם) המשפיע על המוח שלנו והופך אותו נרגש. למשל, אם ילד רואה סרט מלא באלימות, המוח שלו הופך להיות מושפע בהתאם. כתוצאה מכך, לאורך כל היום ייתכן ולא נוכל להתמקד בלימודים מאחר והסצנות האלימות מהסרט יחזרו להטריד אותו שוב ושוב. סיטואציה זו לא הייתה מתעוררת אם לא היה רואה את הסרט האלים. אז בכדי לשלוט בפעילות המוח, יש צורך להסיג אחורנית את החושים. נסיגה זו מגינה עלינו ממערבולות רגשיות הנגרמות מהקלט המתמשך מהעולם.
אולם, זה לא תמיד אפשרי להפסיק את הקלט. במקרה כזה, ניתן לתרגל את כינוס החושים באמצעות כך שנקבל קלט טוב מהחושים. סלקציה נכונה של קלט יכולה להגן על המוח שלנו ממצבים לא רצויים. כך, כינוס החושים עוזר לניהול רגשות. ניתן לבצע זאת באמצעות מיקוד תשומת הלב שלנו פנימה. זה גורם לנו להיות מודעים לחוזקות וחולשות שלנו ומוביל לשיפור עצמי. תרגול כינוס החושים עוזר להתפתחות הרגשית, אינטלקטואלית ורוחנית שלנו.
Dhāraṇā
מיקוד תשומת הלב על אובייקט מסוים. תרגול זה עוזר לשפר ריכוז ולייצב את המוח. ובכך, להתפתחות רגשית, אינטלקטואלית ורוחנית.
Dhyāna
שלב מתקדם של Dhāraṇā שבו יש זרם מתמשך יותר של תשומת לב ללא רעשים והפרעות באובייקט מסוים. תרגול זה מעודד ריכוז ויכול להוביל להתפתחות רגשית, אינטלקטואלית ורוחנית.
הארה (Samādhi)
השלב האחרון של מיקוד תשומת הלב שבו ההבחנה של סובייקט – אובייקט נבלעת. השלב האחרון של יוגה. שלב זה מוביל למצב של הגשמה עצמית. במצב זה, כל הרגשות נעלמים, והאדם מובל לתוך שלווה פנימית, שמחה ואושר עילאי. זהו מצב של ריכוז מוגבר. מצב זה מאופיין ברמת מודעות גבוהה בקשר לעצמי. הוא תורם להתפתחות רגשית, אינטלקטואלית ורוחנית של אישיות האדם.
לסיכום,
האישיות שלנו כאנשים היא מורכבת ובנויה מחלקים שונים שהופכים אותנו למי שאנחנו. בכדי שנהיה אנשים שלמים ומאוזנים בעלי רווחה רגשית וסיפוק עצמי אנו צריכים לדאוג שכל מימדי האישיות שלנו יהיו מאוזנים ומלאים. בכדי לעשות זאת אנו יכולים להשתמש בתרגול יוגה המספקת לנו את כל הכלים להתפתחות אישיות תקינה.
השלבים החשובים בהתפתחות האישיות הם גילאי הילדות ולכן אנו כהורים ואנשי מקצוע הבאים בקשר עם הילדים, צריכים לדאוג להעניק להם את הכלים המתאימים.