שתי מערכות אלה עוזרות לנו להתהלך בחדר מבלי להיתקל בדברים וליפול או אפילו להחזיק צבע בכדי לצייר. אנחנו צריכים לדעת היכן כל חלק
בגוף שלנו ואיך להניע אותו בכדי לבצע כל פעילות.
פרופריוספציה היא החוש המודיע לנו בכל זמן נתון היכן ממוקם הגוף שלנו בחלל. המערכת מורכבת מחיישנים תחושתיים בשרירים וגידים
המודיעים למערכת העצבים המרכזית בנוגע לאורך השרירים, כמו גם לגבי עומס המשקל המופעל העובר דרך הגידים. לדוגמה, בכל פעם שאנו
נדחקים במעבר צר, מקבלים חיבוק או קופצים מעלה ומטה אנו מקבלים קלט פרופריוספטי.
המערכת הווסטיבולרית היא מערכת של תעלות באוזן הפנימית המספקות מידע על מיקום הראש שלנו (נוטה לצד, מסובב, מביט מעלה או מטה).
המערכת עוזרת בשיווי המשקל, הרגשת הכיוון והמהירות של התנועה ולהישאר זקופים כנגד משיכת כוח הכבידה.
המוח מקבל את הרשמים משתי המערכות הללו יחד בכדי להבין את מיקום הגוף וההאצה מתנועה לתנועה.
ילדים המחפשים קלט פרופריוספטי הם מהסוג הנפוץ ביותר ויראו את הסימנים הבאים:
- חיפוש אחר חיבוקים להירגעות או הימנעות מהם
- חיפוש פעילויות המצריכות תנועה כגון קפיצה וטיפוס
- נראים מגושמים ונוטים לתאונות – פגיעה באצבעות בריהוט, נכנסים בקירות ודלתות, מתבלבלים ברגליים
- נהנים ממשחק קשוח
- לועסים כל דבר
- אוהבים שמיכות כבדות
- יוגדרו כפיזיים או "פראיים"
- חורגים מגבולות אישיים
- נוטים לשפוך או להפיל דברים באופן תכוף
ילדים בעלי קליטה נמוכה של רשמים פרופריוספטיים הם פחות נפוצים ויראו סימנים אלו:
- שליטה נמוכה ביציבה – נפילה תכופה מכיסאות
- קואורדינציה נמוכה בין עין לרגל ו/או עין ליד
- חוסר ביטחון בתנועה – פחת מירידה במדרגות
- חיפוש תנועה מאומצת כגון סיבוב, נדנוד או ריצה – לא יקבלו סחרחורת בקלות
- סובלים ממחלות נסיעה, לא אוהבים שמחזיקים אותם באוויר או להיות הפוכים
- סף כאב נמוך – לא חשים כאב בקלות
יוגה מהווה דרך נהדרת לחזק את החושים הללו באמצעות עבודה משולבת של המוח והגוף ליצירת האסנות.
להלן רשימה של 5 אסנות פשוטות שילדים יאהבו לבצע אך שגם יעזרו להם לחזק את מערכות החושים הללו.
כלב מביט למטה –
אחת האסנות הפשוטות והאהובות ביותר על ילדים. כפות הידיים והרגליים פרושות על הקרקע וישנו כיפוף במותניים. הגב נשאר שטוח וישר ומרגישים את המתיחה מהרגליים ועד הכתפיים. הראש משוחרר והמבט מכוון לרגליים.
הילדים מקבלים קלט פרופריוספטי מהלחץ המופעל על הזרועות וקלט למערכת הווסטיבולרית מכך שהראש הפוך.
קורה –
אסנה נהדרת לביצוע ישר אחרי כלב מביט למטה. כפות הידיים נשארות פרושות על הקרקע והעקבים עוזבים את הרצפה כך שהילד נותר על אצבעות כפות הרגליים. הגב והרגליים ישרים לחלוטין ובמישור אחד.
אסנה נהדרת לעבודה פרופריוספטית מאומצת מאחר וכל השרירים פועלים ועוזרים להשאיר את הגוף בתנוחה, במיוחד שרירי הליבה. ככל שהליבה חזקה יותר, כך תהיה לילדים יותר שליטה על הגוף.
עץ –
עומדים ישר כאשר הזרועות לצדדים או מתוחות ישר מעל הראש. רגל אחת מושרשת באדמה וכף הרגל השנייה מונחת על הרגל הנטועה בקרקע – ניתן להניח לפי היכולת על גב כף הרגל, השוק, הברך או הירך.
המערכת הווסטיבולרית והאוזן הפנימית צריכים לעבוד קשה בכדי לשמור על שיווי משקל ושהגוף יישאר ישר ויציב.
רקדנית –
מעט יותר קשה מאשר עץ אבל ילדים מתלהבים כשהם מצליחים לבצע אותה. עומדים על רגל אחת יציבה כאשר יד אחת מתוחה לפנים והשנייה מחזיקה את הרגל השנייה מורמת.
כמו בעץ, המערכת הווסטיבולרית והאוזן הפנימית צריכים לעבוד קשה בכדי לשמור על שיווי משקל ושהגוף יישאר ישר ויציב.
לוחם 1 –
מתחילים בעמידה ולוקחים צעד גדול קדימה. מותחים את הזרועות למעלה ומכופפים את הברך הקדמית.
הלחץ הפרופריוספטי מתקבל מהרגליים והמערכת הווסטיבולרית צריכה להתאמץ לשמור על שיווי משקל.